"Powieść Granica zapomnienia jest niczym lodowa szczelina: zimna i surowa, ale i piękna, zbudowana z wyraźną poetycką wrażliwością, by przeciwstawić się wymazywaniu pamięci". - The Wall Street Journal
Siergiej Lebiediew, ur. w 1981 roku w Moskwie. Od 14. roku życia przez osiem sezonów brał udział w ekspedycjach geologicznych na północy
Rosji i w Kazachstanie. Dziennikarz, poeta, prozaik. Debiutancka powieść Granica zapomnienia nominowana była do najważniejszych
nagród w Rosji, a „The Wall Street Journal” uznał ją za jedną z dziesięciu najlepszych powieści 2016 roku.
W 2014 roku ukazała się druga książka Siergieja Lebiediewa Rok komety, a w 2015, najpierw w Niemczech, później w Rosji,
jego trzecia powieść: Ludzie sierpnia (Claroscuro, 2021). Naszym nakładem w październiku 2019 r. ukazały się Dzieci Kronosa.
Wszystkie wymienione powieści to spojrzenie poprzez pryzmat rodzinnych historii na ukrytą przeszłość Rosji. W nowatorski sposób autor ujawnia wpływ represji stalinowskich na czasy współczesne.
Powieść Debiutant, miała światową premierę w Polsce 20 sierpnia 2020 r.
Najnowsza książka S. Lebiediewa, Tytan (2022) ukazuje się w Polsce 15 września 2023 podczas Gdańskich Targów Książki.
O udziale Lebiediewa na Gdańskich Targach Książki, które odbędą się w dniach 15-17 września br. w Europejskim Centrum Solidarności, pisze Wojciech Szot:
Największą gwiazdą pierwszego dnia będzie Siergiej Lebiediew, rosyjski pisarz, który od kilku lat mieszka w Niemczech. Lebiediew trzykrotnie był nominowany do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. W 2020 roku przekład „Dzieci Kronosa" autorstwa Grzegorza Szymczaka został doceniony w plebiscycie czytelników i otrzymał nagrodę im. Natalii Gorbaniewskiej.
Po ataku Rosji na Ukrainę, w marcu w 2022, Lebiediew wystosował list, w którym pisał m.in.: że „Federacja Rosyjska jest krajem wielonarodowościowym. Federacja Rosyjska jest krajem rasistowskim". Spotkanie z Lebiediewiem o godzinie 17 poprowadzi Natalia Soszyńska, a przekładać będzie reporterka Stasia Budzisz.
- Pochwała Siergieja Lebiediewa na łamach miesięcznika Twórczość
Czytam czworoksiąg Lebiediewa od pierwszego tomu, od paraliżującej Granicy zapomnienia, do której dzięki oficynie Claroscuro kolejne tytuły dołączały rok po roku tak zgrabnie, jakby ktoś wpuszczał kolejne naboje (bardzo ciężkie, chromowane, naoliwione ziarna) w bęben nagana. Metaliczna to proza, przyrównywałem już ją gdzieś do zgrabnej herbacianej łyżeczki, która wypala świat wokół, bo odlano ją z polonu; pisałem, że po skończonej lekturze można poczuć się, jakby opuściło się czaszę wielkiego dzwonu, ogłuszonym i oniemiałym, z mosiężnym smakiem w ustach.
- Wywiad z Siergiejem Lebiediewem na łamach dwumiesięcznika Nowej Europy Wschodniej
Etyczna ślepota się bierze nie z tych tekstów, które zostały napisane, lecz z tych, których nie napisano. Współczesna kultura Federacji Rosyjskiej nie omówiła całego zbioru idei. W ostatnich trzydziestu latach rosyjska literatura i życie znajdowały się w światach równoległych.
Z naszym autorem rozmawia Piotr Oleksy
Nowa Europa Wschodnia, Nr 5 (81) / 2022.
- Debiutant Siergieja Lebiediewa najlepszą powieścią zagraniczną 2022 wg francuskiego miesięcznika Transfuge
Profesor Andrzej Nowak: Siergiej Lebiediew to największy, moim zdaniem, talent współczesnej literatury światowej (...) Nie znam doskonalszego artystycznie rozrachunku z dziedzictwem morderczej działalności imperium.
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia zaprosiło do rozmowy z rosyjskim pisarzem Siergiejem Liebiedewem o konsekwencjach życia w niepamięci,
o braku rozliczeń zbrodniarzy sowieckich, o nienazywaniu ofiar z imienia i nazwiska. Kiedy Rosjanie przeszli tę symboliczną granicę zapomnienia, za którą
dzisiejsze zbrodnie reżimu Putina stają się możliwe?
Spotkanie zostało poprzedzone prezentacją krótkiego filmu dokumentalnego autorstwa DogFilm Studio Filmowe z cmentarza w Charkowie, który został zniszczony w trakcie wojny
wywołanej przez Federację Rosyjską na terytorium Ukrainy.
Rozmowę poprowadziła dr Katarzyna Syska.
Data: 19 kwietnia 2022 (wtorek) godz. 18:00
Miejsce: Kinoteka, Pałac Kultury i Nauki, sala nr 3
Siergiej Lebiediew i Alisa Ganijewa (jej powieść ukaże się w tym roku nakładem naszego wydawnictwa)
podpisali wraz z innymi pisarzami (m.in. Swietłaną Aleksijewicz i Władimirem Sorokinem) list z apelem do osób rosyjskojęzycznych na świecie o informowanie Rosjan o faktycznym wymiarze
działań zbrojnych na Ukrainie.
W ramach "angelusowych przedbiegów" Siergiej Lebiediew gościł we wrocławskim klubie Proza. Rozmowę prowadziła Jana Karpienko. Zapraszamy do wysłuchania:
„Rosjanie tkwią w dyktaturze po uszy”. Rocznicowa rozmowa Jacka Pawlickiego z Siergiejem Lebiediewem o niechęci do poszukiwania sprawiedliwości, braku odpowiedzialności, strachu, ścinaniu brzozy, śmietnikach pełnych książek.
"To zabawne. Nigdy nie czułem się zagrożony, od kiedy z dziennikarza stałem się pisarzem. Nie sądzę, by dzisiejsi włodarze Rosji uważali literaturę za tak istotną jak bolszewicy".
Wojciech Engelking z panem L. porozmawiał i poczynił ważny, w kategorii aktualiów rosyjskich, artykuł. Jest mowa o rządach autorytarnych i postrzeganiu literatury, o konformizmie i kolaboracji naukowców (bo przecież nie każdy może być Andriejem Sacharowem🤔), o zapomnianym "Kręgu pierwszym" Sołżenicyna, o sowieckim dziedzictwie i opuszczonych królestwach, o... A, zresztą... Czytajcie "Przeklęte pytania" i czytajcie Lebiediewa!
Siergiej Lebiediew o historii z długim cieniem w przeszłości, o małym nadwołżańskim mieście i o pewnym rosyjskim agencie.
Czym jest Debiutant? Moralno-filozoficznym studium jednostki, opowieścią o romansie pomiędzy totalitaryzmem a nauką w XX wieku czy też powieścią szpiegowską na miarę mistrza Le Carré?
W USA książka (pod tytułem Untraceable) ukaże się 2 lutego, a tymczasem NYT najpierw (w grudniu) umieścił ją na liście najbardziej wyczekiwanych premier 2021 roku, a teraz Tobias Grey, też dla NYT, anonsuje jej nadejście, dopytując autora o kulisy powstania powieści.
Książkę Debiutant na Święta poleca Wojciech Stanisławski.
Współczesna Rosja jest często postrzegana jako państwo rządzone przez służby specjalne lub wręcz będące tych służb emanacją i
przedłużeniem. Ten obraz umacniają poruszające wyobraźnię wydarzenia, takie jak próby otrucia byłego oficera wywiadu Siergieja
Skripala wraz z córką oraz lidera opozycji Aleksieja Nawalnego. Jeśli ten wizerunek jest rzeczywiście bliski istoty współczesnej
Rosji, to powieść Debiutant powinna być traktowana jako zbiorowa psychoanaliza elit tego państwa.
Jak zawsze u Siergieja Lebiediewa ubrana w porywającą formę literacką, która stanowi wręcz odrębną warstwę dzieła.
Siergiej Lebiediew, ale również Grzegorz Szymczak, Aleksandra Zywert i Piotr Oleksy w programie Wojciecha Stanisławskiego i Jakuba Moroza Sądy, przesądy - w powiększeniu.
Wydział Lingwistyki Stosowanej UW, ul. Szturmowa 4, sala nr 306, Warszawa.
. Spotkanie z Siergiejem Lebiediewem w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu
W tym wyjątkowym spotkaniu w Poznaniu udział wzięli Grzegorz Szymczak (tłumacz niezwykłej poetyckiej prozy Lebiediewa) oraz prowadzący Piotr Oleksy. Spotkanie w języku rosyjskim wspaniale tłumaczyła Agnieszka Smólczyńska-Wiechetek. Organizatorzy: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Instytut Wschodni UAM, Zamek Czyta! oraz Claroscuro.
Czymże jest rosyjska Północ, jeśli nie wieczną zmarzliną, w której ciało ludzkie nie ulega rozkładowi? Gigantyczną zamrażarką i przechowalnią czasu, który stanął w miejscu? Ta przestrzeń skrywająca ciała i dusze nieszczęśników, o których świat zapomniał, wydała mi się podobna do tych z opowieści antycznych. Nagle też uświadomiłem sobie, że ja sam jestem jak Tezeusz, który przez lata żył w nieświadomości...