Zbiór opowiadań zatytułowany Moskwa Noir to część dużego wydawniczego projektu zainicjowanego w 2004 roku przez nowojorskie wydawnictwo Akashic Books. Wydali oni już szereg tomów poświęconych miastom Ameryki (w tym kultowy już, rozpoczynający serię Brooklyn Noir), a także światowym stolicom, takim jak Paryż, Londyn, Dublin, Stambuł, Hawana Noir. Ideą, która przyświecała autorom tego projektu, było zebranie kilkunastu najważniejszych autorów, którzy spróbowaliby zmierzyć się w swoich opowiadaniach z mroczną stroną danego miasta, ukazać zakamarki jego zagadkowej duszy.
Redaktorkami antologii Moskwa Noir są znane petersburskie agentki literackie Julia Goumen i Natalia Smirnova. W jednym tomie zebrały one opowiadania najważniejszych współczesnych pisarzy rosyjskich. Wśród nich znajdziemy nazwiska takie jak: Ludmiła Pietruszewska, Anna Starobiniec, Irina Dienieżkina, Maksim Maksimow. Każdy z autorów jest dobrze znany czytelnikom, każdy ma swój własny styl i swoja nieograniczoną wyobraźnię: Anna Starobiniec uczyniła swoim bohaterem biznesmena, który wśród bezdomnych szuka schronienia przed zemstą szefa-oligarchy; Dmitrij Kosyriew stworzył na wpół mistyczną opowieść o palcie Ławrientija Berii, nawiązując nią do gogolowskiej Szyneli; z kolei bohaterką wstrząsającego opowiadania Maksima Maksimowa jest nauczycielka, która usiłuje otruć swojego ojca.
Wszystkie teksty łączy miejsce akcji – miasto Moskwa. Nie jest to jednak Moskwa, jaką zna każdy, kto choć raz ją odwiedził – miasto ulicznych korków, smogu, zatłoczonego metra, luksusu i Placu Czerwonego. Moskwa Noir to miejsce niewyjaśnionych zbrodni i mrocznych tajemnic. Ten zbiór opowiadań to obszerny i zaskakujący portret Moskwy, wciągający i szokujący zarazem, ale na pewno wyrazisty i głęboko zapadający w pamięć. Moskwa to miasto, które można pokochać lub znienawidzić, ale na pewno nie można pozostać wobec niego obojętnym.
Dzięki opowiadaniom zostajemy wrzuceni w sam środek moskiewskiego piekła (...). A że w większości są to pisarze nietłumaczeni na język polski, "Moskwa Noir" odkrywa za jednym zamachem dwa nieznane oblicza dzisiejszej Rosji.
Maciej Robert, Uważam Rze